“De uværdige”

Undervisningsforløb om indlagte på Fattiggården med tråde til ulighed i dag

Forløbet kan bookes til besøg fra 1. september

Undervisningsforløbet tager afsæt i museets nye, store udstilling “De uværdige”. De studerende får livshistorien på en af Fattiggårdens indlagte, og der trækkes tråde til nutiden med spillet Taberludo. 

Tusindvis af mennesker har været indlagt på Svendborg Fattiggård i perioden 1872-1974, hvor anstalten var i drift. Hvorfor endte de på Fattiggården? Hvordan var deres hverdag her? Hvad skete der med dem, efter de forlod Fattiggården? Spørgsmålene er omdrejningspunkt i museets nye udstilling “De uværdige”.

Forløbet vil tage udgangspunkt i den gruppe, der blev placeret i Arbejdsafdelingen. De uværdige blev de kaldt. Den gruppe mennesker, der i Fattiggårdens lovbøger blev betegnet som ”Arbejdsduelige, dovne, forfaldne subjekter”. De studerende skal bl.a. høre om præstesønnen Wilhelm Emil Gøtzsche, som opholdt sig i længere tid på Fattiggården.

Forløbet relaterer også til i dag gennem film og inddragelse af vor tids udfordringer. Med spillet Taberludo sætter vi fokus på social ulighed i dagens Danmark. Det viser betydningen af, hvor på livets spilleplade, du er født og vokser op.

Hvem der sidst har været til tandlæge afgør, om du får den sorte brik eller guldbrikken i Taberludo. Guldbrikken starter og trækker kortet: “Dine fodboldstøvler er gået i stykker. Din far tager dig med ud at købe nye, ryk tre felter frem”. Den sorte brik får kortet: “Du kommer hjem fra skole og lister ind i huset. Måske drikker din far. Ryk 1 felt tilbage”. De sorte kort beskriver situationer fra det virkelige liv, som folk med en svær og problematisk start på livet har oplevet.

BEMÆRK: Forløbet kan bookes nu til besøg, der ligger efter den 1. september 2026. 

Varighed: 3 timer inkl. en pause

Maks. deltagere: 1 klasse op til 30 personer

Pris: 1.400 kr. pr. klasse

Sådan booker du

Vi sidder klar ved telefonen mandag-fredag kl. 10-12. Ring på telefon 6221 0261.

Du er også velkommen til at udfylde forespørgslen med dato, tidspunkt og antal.

Vi gør opmærksom på, at din forespørgsel først er en gyldig aftale, når du har modtaget en ordrebekræftelse fra museet.

Kontakt os i god tid - helst minimum 14 dage før jeres arrangement, især hvis I kommer i maj, juni, august, september og oktober, hvor mange besøger museet.

Hvis du oplever et problem med indsendelse af forespørgslen, er du velkommen til at sende en mail til bookingdfm@museumsydfyn.dk