Forandringsskabende formidling med unge stemmer

Unge stemmer på Fattiggården

At tale om min historie har faktisk gjort mig eftertænksom, fordi jeg tror de fleste folk kender til deres historie – og så alligevel ikke. Jeg tror, at hvis man snakker om sin historie, kan det give én et mere komplet billede af, hvem man faktisk er.” (Elev, Ringe Kost- og Realskole)

Hvordan kan unge med anbringelseserfaring med udgangspunkt i deres egne oplevelser formidle historie på et museum – og hvad betyder det for dem og for museet? Det var omdrejningspunktet for projektet ”Unge stemmer på Fattiggården”.

Fortid møder nutid
Fra midten af 2023 og et år frem inviterede Danmarks Forsorgsmuseum elever fra Ringe Kost- og Realskole, frivillige fra De Anbragtes Vilkår og Svendborgs Ungepanel til at være partnere i det samskabte og eksperimentelle formidlingsprojekt. Alt med udgangspunkt i de unges egne erfaringer og spejlet i forsorgens fortid i rammerne af Svendborgs fattiggård.

Hvad var f.eks. tankerne bag? Hvad overraskede? Og hvad synes de unge egentlig selv om at have været med til det.

Udstilling, film og graphic novel

De unges kreativitet, skaberkraft og indsigt var ikke til at tage fejl af, og de har bl.a. skabt en udstilling, podcasts, film, foredrag, kunst, gådejagt og en graphic novel. Udstillingen kan ses på museet frem til 15. december.

Projektet “Unge stemmer på Fattiggården” er støttet af Lauritzen Fonden, TrygFonden og Ole Kirk’s Fond.

Yderligere information

Kontakt museumsinspektør Jeppe Wichmann Rasmussen