Unge stemmer på Fattiggården

Kan ses i 2024

Udstillingen ”Unge stemmer på Fattiggården” er skabt og kurateret af elever, som er anbragt på Ringe Kost- og Realskole. I udstillingen kan du høre podcast, se film, læse personlige historier, en såkaldt kognitiv sagsformulering på ”Fattiggårdens skræk, se kunst eller gå på en gådejagt om anbringelser.

Personlige og historiske fortællinger

De unge, som har kurateret udstillingen og skabt dens indhold, har haft forskellige tilgange til indholdet.

Nogen har ønsket, at du som gæst skal have indblik i deres liv, årsager til deres anbringelse og hverdag på Ringe Kost- og Realskole.

Andre har ønsket at bruge deres personlige erfaringer til at give dig nye perspektiver på historiske personers liv. Personer, som har været ”indlagt” på Fattiggården i Svendborg.

Udstillingen er meget personlig og udspringer altså direkte af de unges egne liv. Det er deres tanker og følelser, du oplever.

Hør Carls historie 

Victoria fortæller Carls historie. Carl er en af de skæbner, som, inden han blev indlagt på Fattiggården i Svendborg, var anbragt på børnehjem og også var i fængsel.

Victoria bor på Ringe Kost- og Realskole og har selv valgt at fortælle om Carl. Victoria har også instrueret og tilrettelagt filmen, og det har hun klaret imponerende godt, synes vi.

Museet samarbejder med unge anbragte

Hvordan kan anbragte unge og unge med anbringelseserfaring bidrage til at formidle socialhistorie med udgangspunkt i deres egne oplevelser?

Det er omdrejningspunktet for projekt ”Unge stemmer på Fattiggården”, som udstillingen udspringer af.

”Unge stemmer på Fattiggården” er et projekt, hvor Danmarks Forsorgsmuseum, De Anbragtes Vilkår, Svendborgs Ungepanel og elever fra Ringe Kost- og Realskole arbejder sammen om at skabe formidling, der kan bidrage til at give en større indsigt i anbringelsesområdet, men også andre dele af vores sociale hjælpesystem med udgangspunkt i de unges egne erfaringer.

Rapport om “Unge stemmer på Fattiggården”

At tale om min historie har faktisk gjort mig eftertænksom, fordi jeg tror de fleste folk kender til deres historie – og så alligevel ikke. Jeg tror, at hvis man snakker om sin historie, kan det give én et mere komplet billede af, hvem man faktisk er.” (Elev, Ringe Kost- og Realskole)

Hvordan kan unge med anbringelseserfaring med udgangspunkt i deres egne oplevelser formidle historie på et museum – og hvad betyder det for dem og for museet? Det var omdrejningspunktet for projektet ”Unge stemmer på Fattiggården”.

Hvad var f.eks. tankerne bag? Hvad overraskede? Og hvad synes de unge egentlig selv om at have været med til det.

Tak til

Projektet “Unge stemmer på Fattiggården” er støttet af Lauritzen Fonden, TrygFonden og Ole Kirk’s Fond.