International hæder til udstillingen ANBRAGT

Hyldet i London og New York

Onsdag den 15. maj modtog holdet bag udstillingen flotte hædersbevisninger ved prisuddelinger i både London og New York.

Ved det store gallashow for “Museum + Heritage Award” blev ANBRAGT “Highly commended” i kategorien “Best International Exhibition of the Year”. Da holdet bag ANBRAGT kom på scenen, fik udstillingen disse ord med på vejen “One incredible project”.

Det blev Rijksmuseet i Amsterdam, der vandt kategoriens hovedpris.

Samme aften modtog ANBRAGT en ADC Merit Award ved prisuddelingen i New York.

Det har været en fuldstændig fantastisk aften, hvor både udstillingen og holdet bag modtog hæder, og hvor vigtigheden af samarbejdet med tidligere og nuværende anbragte og deres personlige historier modtog fortjent anerkendelse.

En stor tak til alle der har fulgt med og heppet på udstillingen.

“ANBRAGT” åbnede 24. juni 2023 og er en permanent udstilling på Danmarks Forsorgsmuseum med udstillingsdesign af Torden & Lynild.

Udstillingen er opdelt i to udstillinger – en for voksne og større børn, og en anden udstilling for børn på 8-12 år. Temaet for begge udstillinger er at fortælle historien om anbragte børn fra 1890 og frem til i dag. Over de seneste 150 år har 150.000 danske børn været – eller er nu – anbragt uden for deres hjem på børnehjem, institutioner eller plejefamilier. Historierne fortælles for det meste af den offentlige forsorg og bliver kun meget sjældent fortalt af de anbragte børn selv.

“ANBRAGT” giver børnene (hvoraf nogle nu er voksne) mulighed for at fortælle deres rørende livshistorier og oplevelser gennem interviews, arkivmateriale og meget personlige genstande. Resultatet er en stærk og meget visuel udstilling, som engagerer publikum følelsesmæssigt og giver dem ny indsigt i det komplekse emne.

Udstillingen er skabt i tæt samarbejde med tidligere og nuværende anbragte og De Anbragtes Vilkår. Udstillingens film er skabt af Goodwill Film og det grafiske design af GRAFlab, bureau for visuel kommunikation. Lystek Aps har stået for AV og lysdesign og Kurtzweil Indretning og Udstillinger har bygget hele udstillingen.

Kontakt museumsinspektør Jeppe Wichmann Rasmussen

Telefon 30461457, mail: jwr.forsorg@museumsydfyn.dk