Fra Fattiggården til Sprogø. Fra Sprogø til Fattiggården

Mini-udstilling

Fra 1923 og frem til 1961 blev cirka 500 unge kvinder anbragt på ø-anstalten på Sprogø. Hvordan opstod idéen om at isolere bestemte kvinder på en øde ø? Hvem var de kvinder, der blev anbragt på Kvindehjemmet?

I denne mini-udstilling får du en introduktion til ø-anstalten, og du følger to kvinders liv fra Fattiggården i Svendborg til Sprogø. Du møder også Regine og Karoline, som begge var anbragt på Sprogø i 1950erne. 70 år senere besøgte de Danmarks Forsorgsmuseum.

Udstillingen vises frem til 15. december 2024.

Et mørkt kapitel i velfærdsstatens historie

Kvinderne, der blev opfattet som åndssvage og seksuelt afvigende, skulle isoleres og afrettes og i mange tilfælde også steriliseres. Det var en god velfærdsgerning, mente man i samtiden.

I 1923 åbnede ø-anstalten Sprogø, en filial under De Kellerske Anstalter, beregnet for lettere åndssvage og seksuelt afvigende unge kvinder, der her skulle genopdrages og lære at tøjle deres lyster og impulser.

Kvinderne kom fra de nederste sociale lag og blev beskyldt for at sprede kønssygdomme, dårlig seksualmoral og degenereret afkom.

”Hun er af et vildt og utøjlet temperament”

Hertha var en af pigerne på Sprogø. I 1899 blev hendes mor afleveret af politiet i Svendborg på Fattiggården. Moderen var 22 år, ugift og fem måneder henne i graviditeten. Efter fødslen blev Hertha anbragt i pleje hos en lokal familie.

Som 18-årig kom hun til åndssvageanstalten i Brejning. Hun stak af flere gange. Det skabte bekymring for, at Hertha ville føre sin genetiske arv videre og blive en økonomisk byrde for samfundet.
Som sognerådet skrev om Hertha: ”Hun er af et vildt og utøjlet temperament”

Hertha var en af de første kvinder, der blev anbragt på Sprogø i august 1923. Først få dage før sin 56-års fødselsdag blev Hertha udskrevet af forsorgen.

Pigerne fra Sprogø

Mini-udstillingen vises i hele 2024-sæsonen. Det sker i anledning af, at Sarah Smed, leder af Danmarks Forsorgsmuseum, sammen med Stine Grønbæk Jensen, antropolog ved Københavns Universitet, i februar 2024 udgav bogen “Pigerne fra Sprogø”.

Det er historien om de ustyrlige pigers ø og et statsligt overgreb. Bogen koster 349 kr. og kan købes i Museumsbutikken.

Rundvisning for grupper

Få en helt særlig oplevelse med en af vores dygtige formidlere. Book en rundvisning til din forening, til familieudflugten, firmaturen eller som en del af busrejsen.

Alle kan booke en rundvisning. Booking skal ske min. 14 dage før jeres besøg.