Foredrag

Få de spændende historier ud til jer

“Tak for et givende og tankevækkende foredrag”

Med mange års erfaring bag sig fortæller museets historikere medrivende om børnehjem og Fattiggården, om fortidens forsorg, om museets arbejde med at indsamle fortællinger og om at skabe et museum, som gør en forskel i nutiden.

Find inspiration til dit næste foredrag nedenfor.

Booking skal ske i god tid og min. 14 dage før jeres foredrag afholdes.

Hvad koster det? Hvordan med betaling? Find svarene her.

Priser

Pris: fra 3.500 kr. plus transport.

Der kan være tillæg for weekend- eller aftenforedrag.

Ret til ændringer forbeholdes.

AV-udstyr m.m.

Det er foredragsbooker, som sørger for, at AV-udstyr, projektor og højttalere er klar, når foredragsholderen kommer.

Andre emner

Det er muligt at booke andre foredrag end dem, du ser her på siden. Spørg endelig, så finder vi en løsning.

Prisen vil være en anden (højere) end den anførte foredragspris.

Ændringer og afbud

Har I ændringer til jeres foredrag, skal det ske senest 7 hverdage før afholdelsen.

Bliver I forhindret, så meld afbud i god tid på telefon 6221 0261, alle hverdage kl. 10-14. Ved afbud senere end 5 dage før besøget, opkræver vi det fulde beløb.

Betaling

Efter foredraget sender vi en faktura via mail eller EAN-nr.

Sarah Smed

Historiker, forfatter og leder af Danmarks Forsorgsmuseum

Pigerne på Sprogø
Et foredrag om kvindehjemmets historie med et indblik i kvindernes historie, hvorfor de blev anbragt og om baggrunden for anstaltens oprettelse.

Fortællinger fra Fattiggården
Et foredrag om Svendborgs fattiggårds historie og om skæbner, der blev indlagt eller ansat bag murene.

Børneforsorgens historier
Et historisk tilbageblik på vilkårene for anbragte børn og om museets samarbejde med tidligere anbragte.

Fra fattiggård til fællesskab
Om Danmarks Forsorgsmuseums banebrydende arbejde og museumsaktivistiske praksis for at skabe forandring.

Jeppe Wichmann Dam Rasmussen

Forfatter og museumsinspektør ved Danmarks Forsorgsmuseum

Syv fattige børn
Et foredrag om syv børn, der voksede op i den københavnske slum i 1860’erne og 70’erne. Vi følger dem igennem hele livet over børnehjem, fattiggårde, fængsler, Amerika, i kærlighed, sejre og nederlag.

Fattiggård eller fjendeland
Et foredrag om indlagte på de danske arbejdsanstalter, der under besættelsen, 1940-45, slap ud af anstalterne ved at tage arbejde i Nazityskland.

Anbragt – stemmer fra børneforsorgen fra 1870 til i dag
Et foredrag om vilkårene for anbragte børn på tværs af tid med udgangspunkt i børnenes egne oplevelser.

Fattiggården
Et foredrag om livet og hverdagen på Svendborg Fattiggård, om Fattiginspektør Hallas og de indlagte fx Fattiggårdens Skræk, lille Marie, Ole Sutsko og Flugtkongen fra Slesvig.

Jacob Knage Rasmussen

Ph.d. og museumsinspektør ved Danmarks Forsorgsmuseum

Retten til egen historie
Om Danmarks Forsorgsmuseums arbejde med at sikre tidligere anbragtes ret til at finde og læse deres personlige sagsakter.

Hvem troede de jeg var?
Når tidligere anbragte børnehjemsbørn læser deres journal; konflikter, håndteringsstrategier og potentialer.

Velfærdshistorier fra Kanten
Om betydningen af at indsamle og bevare stemmerne fra de borgere der står ”på kanten af samfundet”, og hvad vi som samfund kan lære af dem.

Sådan booker du

Vi sidder klar ved telefonen mandag-fredag kl. 10-14. Ring på telefon 6221 0261.

Kontakt os i god tid - helst minimum 14 dage før jeres besøg. Især hvis I kommer i maj, juni, september eller oktober, hvor mange besøger museet.

Du er også velkommen til at udfylde forespørgslen med dato, tidspunkt og antal. Så vender vi retur hurtigst muligt og senest efter 5 hverdage.